Teveo AB i Göteborg når stor framgång på Facebook

Teveo AB i Göteborg når stor framgång på Facebook

Teveo AB i Göteborg började som en SEO-byrå 2012. Sedan dess har tjänsterna breddats med både Google Adwords, email-marknadsföring samt Facebook annonsering. De har många kundcase att stoltsera med och även den privilegierade titeln “Google Premier Partner” som efter hårt slit tilldelats Teveo AB 2016.

Den digitala närvaron har blivit en självklarhet för i princip alla med företag, och som novis kan det vara svårt att veta i vilken ände man ska börja i. Vi har försökt att fördjupa oss i detta och läst av marknaden på de olika digitala marknadsföringsbyråerna, denna gången vill vi höja upp Teveo AB. För att lyckas i den digitala djungeln behövs det oftast en kombination av de tre stora kanalerna av marknadsföring: Google Adwords, SEO (sökmotorsoptimering) samt Facebook/Instagram. Teveo arbetar med alla kanaler och förklarar för oss att beroende på konverteringsmål krävs olika stora insatser på respektive kanal. Ibland läggs all krut på branding för att få ett varumärke att växa, ibland kortsiktiga kampanjer för att kunna konvertera kraftigt under en kortare tid. Men för att få ett starkt varumärke krävs det att man underhåller sin SEO hela tiden för att inte tappa placeringar på det organiska. Google Adwords blir lika viktigt då man kan jobba med visuella brandningkampanjer samt fånga intressenter genom sökordskampanjer gällande specifika tjänster och produkter. När man då kopplar på Facebook samt Instagram kan man jaga ikapp personer och upprepa högst relevanta kampanjer och på så sätt få dessa att konvertera. Så får att kunna uppnå synergieffekter är alla kanaler minst lika viktiga!

Nu till ämnet: Facebook!

Vi börjar med att räta ut några begrepp som för en novis kan låta som grekiska;

Konvertering =  Är att få dina besökare att göra det du vill att de ska göra på din webbplats eller landningssida. Det kan vara att besökaren registrerar sig, laddar ner en app eller köper en tjänst. Det verkar självklart och för dig som är sajtägare är det här förstås extremt viktigt

Retargeting = Med retargeting kan man återknyta kontakten med de besökare som en gång tidigare visat intresse för din webbplats men utan att ha konverterat.

Branding = Betyder egentligen “brännmärkning” och ordet används flitigt när vi försöker få ett varumärke att bli större. Det handlar om att upprepa sitt varumärke så det symboliskt “bränns fast” hos våra potentiella kunder.

ROI =  Return of investment, är en term som används när man räknar ut hur mycket man får tillbaka på varje investerad krona. Den presenteras exempelvis såhär: ROI 1:10, som förklarar att om kunden lägger 1:- så får han 10:- tillbaka.

DPA = Dynamiska produktannonser, med hjälp av retargeting så kan Facebook urskilja särskilda produkter och presentera dessa som en karusellannons med tidigare besökta produkter. Mycket effektivt!

Teveo har erbjudit  Facebook annonsering i ca 1 ½ år. Den första åtgärden som görs när en kund signar upp sig är att implementera en spårningspixel på kundens site. Denna pixel gör det möjligt att kunna köra retargeting mot de tidigare besökarna för att kunna få dessa att konvertera snabbare i framtiden. Nästa steg är att modifiera denna pixel så att varje konverteringsmål går att spåra och läsa av i samband med Facebook-kampanjerna. Exempelvis kan det finnas en spårning när någon fyller i ett formulär på din site, så när man trycker på send eller kommer till tacksidan så registrerar Facebook denna händelse, i detta fall som ett “Lead”. Sedan finns det även en mycket viktigt händelse som man alltid installerar för de med e-handel. Den kallas “Purchase” och fyller syftet att kunna läsa in värdet av ett köp. På så sätt kan Facebooks rapportverktyg läsa av vad alla klicken kostat, samt kontra det med värdet av de faktiska köpen så teknikern har så mycket data som möjligt för att kunna optimera kampanjerna fortlöpande för att se vilka kampanjer som vart lyckade och gett bra ROI. När tiden går kan man läsa av tydligt vilka kampanjer som fungerat bra, och vilka kampanjer som egentligen bara kostat men inte konverterat. Här skruvas det för fullt hela tiden för att varje krona ska vara väl investerade om nu målet är att försäljningen ska öka. Det finns även de kunder som använder Facebook & Instagram  för att branda sitt varumärke. Här handlar det om att synas så effektivt som möjligt för att bli den självklara bland sina konkurrenter. Kunden i fråga kan mycket väl ha en avsatt budget för enbart branding, då arbetar man mycket noggrant kring det visuella i kampanjerna, logga, budskap, landningssida etc är inget man slänger ihop på 5 minuter. Det finns mycket psykologi i hur en bildannons ska vara utformad för att nå framgång och sticka ut bland sina medannonsörer. Facebook är här en mycket bra kanal för detta då man med hjälp av intressegrupper kan hitta ny trafik till sin site, och när man väl fått de att klicka på en kampanj så hamnar de sedermera i retargetinglistan för att kunna visa kampanjer om och om igen. Instagram brukar även kopplas på men syftet där är inte heller alltid att bara konvertingen ska öka, utan det handlar mycket om branding. Instagram är ju en kanal där folk sitter och scrollar flera korta stunder per dag  igenom flödet. Här optimeras annonserna för just detta, man skriver ofta inte prisförslag på produkter, utan det handlar mycket om att upprepa sitt varumärke  så mycket det går. Och eftersom Instagram inte alltid leder till direkt konvertering som uppnås genom klick på en annons så blir detta en mycket billig brandingkanal eftersom folk scrollar förbi ditt varumärke utan att klicka, ibland flera gånger per dag.

För att maximera konverteringen för en webbshop så rekommenderar Teveo att koppla på DPA. Detta har visat sig vara en mycket effektiv metod och brukar alla gånger sänka konverteringskostnaden för kunden. Här handlar det om att kunna jaga ifatt besökarna i retargetinglistan med specifika produktförslag som besökaren besökt i webbshoppen. I Facebooks annonsverktyg kan man segmentera på olika sätt och sätta upp fler DPA-kampanjer för olika grupper, både demografisk med tidigare besökare. Men även att kunna rikta en kampanj till alla som lagt produkter i kundkorgen men av en anledning inte avslutat köpet. Dessa besökare är absolut de som är närmast konvertering och är alltid en bra investering för kunden att rikta kampanjer mot. Teveo har flera kundcase att berätta om där DPA räddat upp hela annonskontot. Exempelvis så lyckades de sänka konverteringskostnaden åt en kund med 28:-. Tidigare med enbart statisk annonsering 77:- per konvertering , efter några månader då DPA varit igång lyckades de sänka kostnaden till 49:- per konvertering!

Det finns mycket att utforska kring Facebook & Instagram, så vi vill rekommendera er att kontakta teamet på Teveo AB i Göteborg för djupdykning och framgång inom kanalerna.


Comments are closed.