Tobak i alla dess former

Tobak i alla dess former

Med tanke på den hipstertrend som sköljt över kontintenten de senaste åren med en mentalitet om att
tillverka allt själv har givetvis även tobaksindustrin fått sig en rejäl käftsmäll. Nu ska “skäggen” röka
pipa, odla sin egen tobak och såklart köpa snussats för att kunna smaksätta sitt eget snus, allt för att kunna
skryta om sina banbrytande smaker och aromer som man själv utvecklat.
Vi på redaktionen har tagit en rejäl djupdykning kring ämnet.
Vi på Webtips går lite “outside the box” och ger oss in på okänd mark, nämligen en post denna gången där tobaksindustrin säkert ger oss evig rabatt på dessa produkter i framtiden  😉
Om vi börjar med statistik så tack och lov minskar tobaksindustrin sin försäljning, som vi icke-nikotinister självklart uppskattar, om man inte själv röker så är det givetvis något man tycker stör på gator och torg. Och lagändringen vi hade för några år sedan främjade för att vi icke-rökare ska slippa detta på restauranger , krogar och barer. Försäljningen minskar men antalet användare är ungefär den samma som för 5 år sedan, det vi kan se är att användandet minskat kraftigt, vilket till synes tordes bero på de ständiga prishöjningar på tobak.
En växande marknad för nikotinister är att tillverka både cigaretter och snus, det blir billigare helt enkelt. Och blir lite mer av en “lyxprodukt” för användaren att kunna skryta om sitt recept man utvecklat efter några månader laborering. På bara 5 år har marknaden kring snussatser och råtobak ökat, det ser man tydligt på utbudet när det kommer till näthandel. Vissa produkter är så billiga att man undrar om det verkligen är någon avans på de. Kanske handlar det mycket om merförsäljning för kringliggande produkter som behövs för att lyckas i sina experiment.
Lite likt när tv4 frågade Ikea hur de kunde sälja Mannerströms julbord på Ikea för 79:- när ett liknande julbord brukar kosta runt 399:-?
Ikeas VD svarade kort och koncist: Det går bara att sälja julbord för 79:- per person om man säljer soffor samtidigt.
Hur som, det är en växande marknad och klientelet är ganska stort, vi pratar både om de i övre medelåldern som rökt sedan de var 13-14 år, pensionärer med dålig ekonomi och rent av Hipsters där allt ska vara hemmagjort, gammalt, vintage och bara inge känslan av att: jag råder mig själv, jag är händig, jag betalar inga överpriser utan det jag kan lösa själv, det löser jag. Ett fantastiskt lyft för tobaksindustrin helt enkelt!
Vi återkommer med del 2 gällande ämnet – Håll till godo!

Comments are closed.